onsdag 27. mars 2013

Endelig min egen KitchenAid i fargen Crystal Blue!

Jeg går bare rundt og smiler for tiden, for hver gang jeg ser inn på kjøkkenet blir blikket fanget av en nydelig, blank og vakker blå KitchenAid. 
Opprinnelig var jeg på jakt etter en "Ice Blue" KitchenAid, helt til jeg skjønte at denne også ble omtalt som "mint", og jeg vil ikke ha noe mintgrønt inn på mitt kjøkken. Dermed gikk jakten over på en annen blåfarge, og jeg forelsket meg helt i "Crystal Blue".   



Dette er en farge som det ikke er så mange butikker som fører som en del av sortimanget til KitchenAid i Norge. Crystal Blue ble lansert i april i fjor, og den er bare fantastisk...Kan tro jeg undersøkte og googlet og sjekket priser, men det var ikke noen butikker som hadde denne typen inne, og selv om det var noen få norske nettbutikker som fører denne, så kommer jo frakten i tillegg.  Jeg fant den på Pixmania; men etter å ha undersøkt litt fant jeg ut at det var uaktuelt å handle der. I tillegg er det jo 5 års garanti på disse maskinene; så er det er jo greit å handle et sted hvor en kan få levert maskinen inn uten for mye styr.




 Etter å ha undersøkt litt skulle det vise seg at "Crystal Blue" omtrent er umulig å oppdrive i Norge, med mindre du bestiller den til full pris. Måtte jeg altså gi opp drømmen om en blå KitchenAid..? Siste forsøk var å ringe til Kitch`n i Arendal, og du kan tro jeg ble glad da han fortalte at han faktisk hadde èn maskin i "Crystal Blue" på lager ettersom et firma hadde bestilt tre slike og bare ønsket to da den ankom butikken. 
Er det mulig....!!!!


Jeg skyndtet meg ned til butikken etter jobb, og jeg var jo litt i tvil mht fargen. Jeg hadde jo skjønt at "Ice Blue" egentlig var mint, og kanskje var "Crystal Blue" helt annerledes i virkeligheten også? I tillegg visste jeg jo at Kitch`n sin påskekampanje på utvalgte KitchenAid farger til 4490.- varer frem til 1.april, og det hadde jo vært enkelt å gå for en av disse fargene... Kampanjen gjelder standardfargene rød, hvit, creme, sort og medallion silver ( for den rosa må du fortsatt over 5000.- i og med at KitchenAid støtter rosa sløyfeaksjonen med en sum fra disse maskinene). Valgets kval... 

En annen ting jeg la merke til på nett var at et klart flertall av bloggene jeg var innom hadde standardfargene, og det skyldes at sort, hvit, creme og grå er "safe" farger. Og jeg undret meg litt over akkurat det; for i mange av kommentarene hadde eiere av denne maskinen i standardfargene skrevet at de egentlig ønsket seg andre farger, men istedet hadde valgt trygge farger som ville vare lenge. 

En sa til og med at hun hadde fått et bilverksted til å spraye den om! KitchenAid er jo pulverlakkert i billakk, men kan en spare så mye på det da? Hvis en først har ønsket seg denne maskinen, og endelig skal få drømmen oppfyldt; er det ikke bedre å da velge noe en virkelig ønsker seg, enn å gå på kompromiss med seg selv? Jeg tror en blir litt mer fornøyd da, så lenge det ikke handler om impulsshopping ( men så er det kanskje ikke så mange som impulsshopper en KitchenAid).


 Jeg hadde ikke lyst til å være "safe", ikke med valget av farge på en så vakker maskin som KitchenAid er. Jeg visste den kom til å stå fremme, og jeg ville velge etter magefølelsen. Etter fargen som gav meg hjertebank, den som fikk meg til å smile. For meg er en KitchenAid så utrolig flott at jeg ville at den skulle synes; være et fokuspunkt, en fargeklatt på kjøkkenbenken. Og da ekspeditøren kom med pakken og løftet den ut av esken, kjente jeg smilet kom frem og pulsen steg noen slag. Og selv om han var utrolig flink og hjelpsom og bar ned alle modellene så jeg kunne se dem ved siden av hverandre; så ble blikket hele tiden dratt mot det herlige duse himmelblå vidunderet på disken.
Og jeg var solgt.  


Jeg tror han så det også, for han gav meg kampanjepris på denne maskinen i "Crystal Blue" ettersom han bare hadde denne ene. Da han i tillegg gav meg åpent kjøp i syv dager, og mulighet til å bytte i hvilken som helst annen farge var det ikke tvil. Det føltes helt rett. Og som han sa; jeg er interiørblogger og dermed noe over gjennomsnittet opptatt av farger, form og stil, og da vil en KitchenAid som går i ett med bakgrunnen ikke gi det fokuspunktet som jeg ønsket meg. Han var overbevist om at denne fargen var rett for meg, og selv om det kunne være verdens beste salgsgimmick; så hadde han faktisk helt rett. For da jeg kom hjem og pakket den ut og satte den på benken, så kom smilet frem igjen, og det er der hver gang jeg kommer inn på kjøkkenet.  
Men, som alle andre ting her i livet; utseende er jo ikke alt, den må kunne yte også.
Mange av kommentarene på nettet gikk på at bollen ikke tar mer enn tre brød, liten motor osv, men for meg er den perfekt. Jeg har allerede bakt brød, boller, og smuldrepai, og de ble utrolig flotte. Om litt er det rundstykker på gang, og jeg gleder meg til å bake! Det er så mye lettere å svinge opp noe godt når den står fremme på benken.



 Jeg angrer ikke på èn ting, ikke på valg av maskin, eller valg av farge. Jeg er glad for at jeg turte å være litt "utenfor normen"   og velge etter hjertet, og ikke la alle andres meninger bestemme hvilken farge som var best. 

Min KitchenAid har samme farge som en blå himmel på en skyfri, solfylt dag, og den bringer glede inn i mitt kjøkken.
Og dèt er alt som betyr noe for meg. 

Så mitt råd til alle dere som lurer på å kjøpe dere en KitchenAid:
Velg den som bringer smilet frem, for da vil dere glede dere over den hver dag. 

God påske!! 

9 kommentarer:

Hanne sa...

Å milde himmel så heldig du er!!! Har ønsket meg en KitchenAid i årevis, og denne fargen har jeg siklet på helt siden den kom i fjor sammen med Pearl White... Og snakk om flaks at du fant en så tett på der du bor! Flaks altså...
God påske da, og kos deg på kjøkkenet! Klem)!

Siri sa...

Fantastisk farge, bare helt nydelig. Absolutt den lekreste jeg har sett på lenge, og den danker ut de gode gamle sorte og hvite og grå som bare det. Den røde er jo lekker, da kan en også snakke om en skikkelig fargeklatt på kjøkkenet! Kjempefin denne her hos deg altså, passet utrolig godt inn på benken! Tenker du koser deg, god påske til deg og dine!

Anonym sa...

Tusen takk for innlegget ditt! Jeg har faktisk sittet og googlet selv, på jakt etter en blogg som hadde en maskin med denne fargen. Ikke funnet noen jeg, før jeg kom over din. Henger kanskje sammen med at den er vanskelig å skaffe, men enig med deg i å følge hjertet og ikke alltid hodet når en skal velge maskin. Godt å høre at du liker maskinen i bruk også, jeg ønsker meg nemlig veldig en blå kitchenaid, men er usikker på om det er denne blå eller cobolt blå som jeg skal gå for. Enig med deg i at ice blue er for mintgrønn, en ser det godt når en ser hele kampanjelisten til Martha Stewart. Det er ikke lett å kombinere med andre blåtoner. Takk for titten, jeg kommer tilbake for bloggen din er bare nydelig! Ønsker deg og dine en kjempeherlig påske!

Anonym sa...

Neimen så gøy, Gry! Gratulerer!!! ;-)
Å dét var ein sabla ræsen farge, altså - som skapt inn i ditt kjøkken. vet du at den fargen har eg faktisk aldri sett, så det var moro å se noe anna enn dei "safe" du nevnte. Den følelsen at smilet går trill rundt hver gang du går forbi maskina, den hadde eg au istarten og eg nøyt det. Nesten som ein vårforelskelse... ;-)
så gøy at du har testa ut bolle- og rundstykke-baking i den. Eg visste faktisk ikkje at den var så kraftig, så det var gøy å høre. Det er stas å få noe som ein har ønska seg lenge, og som ein kan ha glede- og hjelp av. Nå tenker eg det blir mye bakst på kjøkkenet ditt framover...
Håper du nyter gode dager med familien og fri -her spar mi vekk snø og is fra plattinger og veranda så godt mi kan, men den sitter hardt -puh...så det blir nok ikkje vår her iløpet av påska likevel. Men å nyte at familien er samla - det holder det! ;-)
GOD PÅSKE GRY - klem fra Annette ;-)

ingridsboble sa...

NYDELIG farge :) Skjønner godt at du smiler hver gang du ser den! Nyt solskinnspåska :)
Ingrid

mirjamsdrøm sa...

Dåååån!!!!
Tror jeg må ønske meg en Kitchen Aid i innflyttingsgave fra min kjære, når huset er ferdig om halvannet år ;)
Da har jeg endelig en benk den kan stå på!
Kos deg masse med din!
Knallfin!
God påske :)
Klem klem

Lina sa...

Ja, vet du hva. Du kunne ikke hatt en annen farge på kjøkkenet ditt enn denne her. Den du lurte på; ice blue, den ahr en venninne av meg og den er mintgrønn. Absolutt flott for all del, men hvis det er blåtoner du ønsker kunne du ikke valgt noe bedre enn denne her. Faktisk er det ganske flaks at du fikk den, jeg har kun funnet denne på en enkelt nettbutikk, og det er jo noe å faktisk se den i virkeligheten som du skriver. Uansett, her har du gjort en god handel, denne vil du elske lenge. Nå må du få deg blenderen; dèn er fantastisk den! God påske da, og god baking!!

angie sa...

love your kitchen aid!!! happy easter from angie (deutschland)

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hi Angie! I have noticed that I have readers in Germany, and it was so nice to hear from you! I really love my new kitchenaid, and it was so nice to see that you liked it too! I have used the mixer every day since I brought it home, and I can honestly say that I have never had results like this. Now I just need the blender and some accesoires;). I wish you a very happy Easter, and hope to hear from you again:)!